Zupy w naszej kuchni

W polskiej tradycji zupy to pierwsze danie obiadowe. Nie wszyscy są wielbicielami zup, ale to posiłek, który powinien znaleźć się w menu każdego z nas. Nie od dzisiaj przecież wiadomo, iż zupa to jeden z najbardziej wartościowych i zdrowych posiłków, które powinniśmy spożywać i powinien zająć ważne miejsce w naszej diecie.

Serdecznie zapraszamy do skorzystania ze sprawdzonych, smacznych i wartościowych propozycji od Kujawskiego 🙂

Na początek absolutna klasyka– rosół z domowym makaronem,pomidorowa z lanymi kluskami, krupnik z suszonymi grzybami, kapuśniak z kiełbasą i grzybami , zupa szczawiowa z jajkiem.

Spróbujcie także klasyki w unowocześnionej odsłonie – flaków wołowych z pomidorami i papryką, rosołu z kaczki …z uszkami ze szpinakiem, barszczu czerwonego z tłuczonymi ziemniakami i omastą z cebuli.

Idąc w stronę tradycji, do której przyznaje się i Mazowsze i Wielkopolska i Śląsk proponujemy parzybrodę, kwaśnicę po góralsku oraz zupę zacierkową.

Mamy dla Państwa również nieco (aromatycznej) egzotyki z różnych stron świata zupę meksykańską z klopsikami, ramen z jajkiem i tofu, zupę serową z czipsami z szynki parmeńskiej czy zupę marchewkową z imbirem i pieczoną ciecierzycą.

Zapraszamy do degustacji i życzymy smacznego 🙂

Na dobry początek dnia owsianka

Nie od dzisiaj wiadomo, że pożywne śniadanie to ważny element naszej diety. Szczególnie w zimie, kiedy nasz organizm potrzebuje więcej energii 🙂

Proponujemy zatem jedno z najprostszych i najszybszych pożywnych śniadań – owsiankę. Niektórzy może się trochę skrzywią, bo to danie skojarzy im się z szarą i nieatrakcyjną papką (chociaż bardzo zdrową 😉 ). Prosimy jednak uprzedzenia odłożyć na bok i zainspirować się przepysznymi i kolorowymi podpowiedziami prosto z blogów agregowanych na zPierwszegoTloczenia.

Dlaczego warto jeść owsiankę? Owies jest ziarnem najbogatszym w białko, ale także zawierającym najlepszy zestaw aminokwasów, witaminę B6, witaminę B1, witaminę E, kwas pantotenowy, flawonidy.

Płatki owsiane to także bogactwo błonnika, który obniża poziom cholesterolu, a także zapobiega wielu chorobom. Zawierają nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT) i awentramidy które zapobiegają zakrzepom i chronią przed miażdżycą.

Owsianka to według wielu najzdrowszy pokarm na świecie. Dołączysz do tego grona? Serdecznie zapraszamy! Pamiętaj codzienne spożywanie płatków owsianych zapewnia większą sprawność fizyczną i wytrzymałość.

Zachęcając Cię do włączenia owsianki na stałe do twojej diety pamiętaj, że można ją urozmaicić smakowo na wiele sposobów – przekonaj się i wypróbuj sprawdzone przepisy na smaczne i kolorowe owsianki z owocami, czekoladą, orzechami, aromatycznymi przyprawami czy też warzywami. Zapraszamy po inspiracje na strony zPierwszegoTloczenia.pl


Ekologia na talerzach

W Katowicach odbywa się światowy Szczyt Klimatyczny COP24. Prelegenci udowadniają jakim zagrożeniem jest globalne ocieplenie.

Członkowie konferencji spożywają na bankiecie przygotowane na tą okoliczność menu…, które opiera się głównie na mięsie, co przez ekologów odbierane jest jako „obraza dla pracy konferencji”. Nie wszyscy bowiem wiedzą, ale masowy chów zwierząt odpowiada globalnie aż za 14 proc. emisji gazów cieplarnianych. Przyczynia się zatem w bardzo znaczącym stopniu do obecnej sytuacji klimatycznej.

Dlatego dzisiaj w trosce o klimat zachęcamy Was do wprowadzenia do swojego menu również dań z kanonu wegetarańskiego czy wegańskiego.

Oczywiście wszyscy wiemy, że mamy „gen” mięsożercy i całkowita rezygnacja z mięsa nie jest u większości z nas możliwa, ale ograniczenie spożycia mięsa będzie zdrowe dla nas i naszej planety 🙂 

Zachęcamy Was zatem serdecznie do korzystania z inspiracji na sprawdzone dania bezmięsne – zarówno o charakterze przekąsek, zup czy pełnowartościowych drugich dań.

Dieta wegetariańska na zPierwszegoTloczenia.pl to ponad 1500 przepisów na dania zdrowe, smaczne,wartościowe i …ekologiczne 😉

Zapraszamy po inspirację !

Czas się rozgrzać

Mimo, że do kalendarzowej zimy został nam jeszcze ponad miesiąc zimowa aura coraz śmielej zaczyna sobie poczynać. Temperatura poniżej zera, śnieg nawet na nizinach. Bardzo łatwo się zatem wyziębić.
Co nas rozgrzeje? Na pewno ciepłe kurtki, rękawiczki na rękach i czapki na głowach. W domu termofory, gorąca kąpiel czy inhalacje.

A kulinarne?
Oczywiście gorąca herbata– dodaj do niej sok z cytryny, miód, świeże kłącze imbiru, cynamon, kardamon, goździki, sok z malin lub suszone maliny będzie cudownie pachnieć, pysznie smakować i na dodatek rozgrzeje wyziębione ciało.

W kuchni używaj przypraw o magicznie rozgrzewających właściwościach:
*Imbiru – który określany jest mianem naturalnego antybiotyku. Jest bogaty w substancje przeciwzapalne, pomaga w leczeniu przeziębienia, łagodzi bóle mięśni i stawów. Nadaje się do herbaty, dań obiadowych i zup.
*Kardamonu zamkniętego w kształcie gwiazdek. Ma właściwości wykrztuśne. W szczególności pasuje do kawy i herbaty oraz wypieków o korzennym smaku.
*Kurkumy – jednej z najbardziej rozgrzewających przypraw (to podstawowy składnik mieszanki przypraw curry) . Świetnie pasuje do dań obiadowych, gęstych zup kremów nadając im przy tym piękny, słoneczny kolor.
*Cudownie aromatycznego cynamonu. Jest pomocny w leczeniu przeziębienia i grypy, działa antybakteryjnie, przeciwwirusowo i przeciwgrzybicznie. Pasuje do zup kremów, herbaty, kawy, kakao i mleka.
*Gorczycy, która jest pomocna przy zapaleniu zatok i nerwobólach. Te brązowe kuleczki świetnie pasują do mięs i sosów.
*Chili, przyprawy bogatej w witaminę C. Oprócz ostrości 😉 przynosi ulgę przy bólach głowy i zatok. Jest świetnym dodatkiem do dań obiadowych, ale znajdzie się też wielu wielbicieli czekolady z jej dodatkiem

Wszystkich poszukujących konkretnych inspiracji na rozgrzewające dania zapraszamy na zPierwszegoTloczenia.pl. Znajdziecie tu prawie 500 przepisów zarówno na zupy, dania obiadowe (w tym wygodne jednogarnkowe) ale również na desery idealne na zimne dni i wieczory 🙂

Zapraszamy 🙂

Jabłecznik czy szarlotka ?

Jaka jest różnica pomiędzy tymi ciastami ? Taka jak pomiędzy kwadratem i prostokątem – każdy kwadrat to prostokąt, nie każdy prostokąt to kwadrat 😉
Każda szarlotka to jabłecznik, nie każdy jabłecznik to szarlotka 😉 To proste – wszystkie ciasta z jabłkami to jabłeczniki, szarlotką natomiast nazwiemy tylko to ciasto z jabłkami, które ma kruche lub półkruche ciasto.

Zaczyna się sezon na zbiór jabłek, zatem mamy najlepszy czas na jabłeczniki, szarlotki, strudle, tarty, a kuchnia europejska ciastami z jabłkami stoi i niemal każdy kraj ma swój narodowy jabłkowy „przysmak”. Jest zatem w czym wybierać 🙂

Austriacy i Niemcy mają przepyszny Apfelstrudel. Odwiedzając Austrię czy Niemcy nie można odmówić sobie tego deseru!

Francuzi mają tarty – tarty z jabłkami to jedno ze najsmaczniejszych połączeń 🙂 Czy wybierzecie tartę rustykalną, odwróconą czy standardową smak na pewno będzie fantastyczny!

Nie zapominamy o naszej polskiej szarlotce .Dla wielu z nas to smaki dzieciństwa, a przepisów na nią jest tak wiele: tradycyjne, z bezą, kajmakiem, sypana. Na szczególną uwagę zasługuje szarotka określana mianem szarlotki tatrzańskiej z ogromną ilością jabłek.

No i jeszcze angielskie crumble – nie ciasto a deser, ale z jabłkami i kruszonką. Wymaga minimum nakładu czasu pracy, a daje (z gałką lodów) fenomenalny efekt smakowy (wizualny nieco gorszy 😉

Wszyscy jabłkożercy najwyższy czas udać się do kuchni i przygotować wybrany jabłecznik! Smacznego 🙂